Drepturile persoanelor fizice
În conformitate cu cadrul legal aplicabil, fiecare persoană are dreptul:
- de acces la informaţiile stocate în VIS
- de rectificare a datelor inexacte sau incorecte
- de ștergere a datelor prelucrate ilegal
- de a depune o plângere la autoritatea națională pentru protecția datelor
- de a se adresa instanțelor judecătorești.
Potrivit art. 44 din Legea nr. 271/2010, cererile care privesc exercitarea drepturilor persoanei vizate în contextul prelucrării datelor cu caracter personal în Sistemul National de Informaţii privind Vize (SNIV) sau Sistemul de Informaţii privind Vizele (VIS) se adresează Centrului National de Vize, iar răspunsul va fi comunicat petentului cât mai curând posibil, dar nu mai târziu de 60 de zile de la data primirii cererii.
Termenul prevăzut mai sus se prelungește la 90 de zile, în cazul în care solicitarea se referă la date care au fost introduse de un alt stat membru.
Adresa de corespondență pentru transmiterea cererilor de exercitare a drepturilor în contextul prelucrării datelor cu caracter personal în SNIV sau în VIS:
Ministerul Afacerilor Externe prin misiunile diplomatice/oficiile consulare ale României şi Centrul Naţional de Vize
Sediul în Aleea Alexandru nr.31, Sector 1, București, cod poștal 011822
Tel.: +40 21 431 11 00; +40 21 431 15 62; +40 21 319 21 08; +40 21 319 21 25
Fax: +40 21 319 68 62
Email: dpo@mae.ro
Dreptul de a depune o plângere la autoritatea pentru protecția datelor
Legalitatea prelucrării datelor cu caracter personal în SNIV sau VIS pe teritoriul României şi transmiterea acestor date în străinătate, precum şi schimbul ori prelucrarea ulterioară a informațiilor suplimentare sunt monitorizate şi se supun controlului Autorităţii Naționale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP).
Fără a aduce atingere oricăror altor căi de atac administrative sau judiciare, orice persoană vizată are dreptul de a depune o plângere la o autoritate de supraveghere, în special în statul membru în care își are reședința obișnuită, în care se află locul său de muncă sau în care a avut loc presupusa încălcare, în cazul în care consideră că prelucrarea datelor cu caracter personal care o vizează încalcă prevederile legale aplicabile în domeniu.
Potrivit Procedurii de soluționare a plângerilor, adoptată prin Decizia nr. 133/2018, la depunerea plângerilor este obligatorie precizarea detaliată a obiectului acestora, a demersurilor întreprinse de petiționar la nivelul operatorului reclamat sau al persoanei împuternicite reclamate, după caz, a informațiilor disponibile pentru susținerea afirmațiilor, precum şi anexarea de dovezi concludente.
Datele de contact ale Autorității Naționale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal sunt:
Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP)
Bd. G-ral Gheorghe Magheru nr. 28-30
Sector 1, București, cod poștal 010336
România
Tel.: +40 31 805 92 11
Fax: +40 31 805 96 02
E-mail: anspdcp@dataprotection.ro
Dreptul la o cale de atac judiciară
Fără a aduce atingere vreunei căi de atac administrative sau nejudiciare disponibile, inclusiv dreptului de a depune o plângere la o autoritate de supraveghere, fiecare persoană vizată are dreptul de a exercita o cale de atac judiciară eficientă în cazul în care consideră că drepturile de care beneficiază au fost încălcate ca urmare a prelucrării datelor sale cu caracter personal.